Tato stránka je doplňkovou stránkou úvodní stránky. Klepnutím na tlačítko se vrátíte zpět.

Zpět na úvodní stránku

Předsudky a fakta

Dojezd elektromobilu je omezený, moc daleko nedojedu.

Baterie, jejich efektivní využití a související technologie se neustále zlepšují a tím roste i maximální dojezd elektromobilů. Aktuálně se počítá v řádech stovek kilometrů, přičemž běžné denní ježdění většiny řidičů se počítá spíše v řádech desítek kilometrů. Trasy delší než je udávaný dojezd elektromobilu můžete plánovat tak, aby vaše pauza na odpočinek vyšla na místo s rychlonabíjecí stanicí.

V zimě se mi zkrátí dojezd.

Stejně jako mají vozy se spalovacím motorem v zimě vyšší spotřebu, také elektromobil používá více energie. Nejedná se však o dramatické rozdíly, které by vás při běžném provozu omezily. Navíc jsou v elektrifikovaných vozech ŠKODA přítomny nejmodernější technologie, které pomáhají s minimalizováním tohoto efektu.

Budu muset pořád přemýšlet, kde a kdy budu auto nabíjet.

V ideálním případě budete svůj elektromobil nabíjet přes noc doma – odpoledne přijedete, vůz připojíte do sítě, ráno přijdete k nabitému autu a vyrazíte. A pro případ potřeby nabíjení mimo domov neustále roste množství veřejných nabíjecích stanic, které jsou navíc zpravidla na místech, kde je využijete nejvíce: v parkovacích domech, v nákupních centrech a podobně.

Nemůžu si elektromobil pořídit, protože nemám garáž, kde bych ho mohl nabíjet.

Pokud bydlíte například v panelovém domě a parkujete na ulici, nemáte možnost nechat vůz přes noc nabíjet. Stále pro vás ale zůstávají otevřené všechny ostatní možnosti nabíjení – například v nákupních centrech během nakupování, v rychlonabíjecích stanicích nebo během doby strávené v zaměstnání.

Nabíjení trvá moc dlouho.

Nejdéle trvá nabíjení z domácí síťové zásuvky, ovšem zde je alespoň předpoklad, že můžete nechat vůz nabíjet přes noc. Případně můžete nabíjení urychlit instalací wallboxu. Nabíjení z veřejných nabíjecích stanic zpravidla trvá kratší dobu díky vyššímu nabíjecímu výkonu. Takže se vám může auto dobít, zatímco jste na nákupu. Zároveň baterii ani nesvědčí nabíjení vždy na 100 % kapacity, postačí ji proto nabít zhruba na 80 % kapacity. To vám vystačí na řádově stovky kilometrů dojezdu a zkrátí čas nabíjení.

Nabíjecích stanic je moc málo.

Počet veřejných nabíjecích stanic je nižší než počet čerpacích stanic. Na rozdíl od tradičních benzinek však můžete elektromobil nabíjet i doma, případně během nakupování, kdy vůz zpravidla stojí bez užitku. S hledáním nabíjecích stanic vám navíc pomůže mobilní aplikace ŠKODA Connect.

Časté nabíjení baterii ničí.

S častým nabíjením baterie počítáme již při návrhu vozu, je na to uzpůsobena. Po nabití baterie ani nemusíte myslet na to, abyste vůz odpojili od sítě. Proces nabíjení automaticky skončí.

Když ukončím nabíjení předčasně, zničím baterii.

Přerušením nabíjení baterii nepoškodíte. Vůz je navíc vybaven ochrannými prvky, které v procesu nabíjení zabraňují odpojení kabelu. Pokud ale s vozem potřebujete vyrazit na cestu, ukončení procesu nabíjení není nikterak složité – stačí použít mobilní aplikaci ŠKODA Connect, případně pouze vůz odemknout.

Nabíjení je ideální začít při 0 % kapacity baterie a skončit při 100 %.

Časté vybíjen do 0 % kapacity baterie či nabíjení na 100 % baterii nesvědčí. Ideální je udržovat stav nabití mezi 20 a 80 %, přičemž rychlost nabíjení je v tomto rozmezí také nejrychlejší.

Když parkuji na ulici a mrzne, auto se mi vybije.

Záleží na míře nabití baterie a venkovní teplotě. Zpravidla se však dá říct, že pokud je baterie plně nabitá, vůz může v nízkých venkovních teplotách zůstat stát i několik měsíců.

Baterie dlouho nevydrží a budu muset řešit drahou výměnu.

Navrhujeme je tak, aby si po 10 letech provozu při nájezdu 15 000 kilometrů ročně zachovaly 80 % kapacity. Životnost baterie závisí na mnoha faktorech, my garantujeme, že její kapacita neklesne pod 70 % po dobu minimálně 8 let nebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). V případě nečekaného selhání není vždy nutné provádět nákladnou výměnu celé baterie, zpravidla postačí výměna její části.

Baterie po konci své životnosti zatíží životní prostředí.

Služba baterie v elektromobilu je velice náročná, ale když už na to nestačí, nemusí být nutně na odpis. Dokáže ještě dlouhou řadu let sloužit v méně náročném prostředí, například pro ukládání elektrické energie v domácnosti (obzvlášť pokud používáte solární panely), v servisních centrech či továrnách. V případě, že již není použitelná ani tímto způsobem, je z 96 % recyklovatelná a my neustále pracujeme na zvyšování tohoto čísla.

Elektromobily nejsou spolehlivé.

Stejně jako všechna naše vozdila, i elektromobily značky ŠKODA jsou vysoce spolehlivé. Vynakládáme velké úsilí na to, abychom vyvíjeli a vyráběli co nejkvalitnější vozy, a to za použití co nejspolehlivějších součástek.

Elektromobily jsou náročné na údržbu.

Aby byla zaručena bezproblémová funkčnost, jsou u automobilů nezbytné pravidelné servisní prohlídky. Nezáleží již na tom, zda se jedná o vozy se spalovacím motorem či elektromobily. Elektromobily na baterie se navíc skládají z menšího počtu pohyblivých součástek a nepoužívají například ani olej do motoru či převodovky, které by bylo po čase nutné měnit.

Budu muset jezdit do specializovaného servisu.

Všechna naše servisní místa budou schopná se postarat o běžný servis vašeho vozu. Pokud bude nutný složitější servis například baterie, postará se o něj specializované servisní centrum.

Auto se mi může kdykoliv během jízdy vybít.

S vybitím baterie je to stejné jako se spotřebováním veškerého benzínu v nádrži. Vozidlo vás předem včas varuje a při kriticky nízkém stavu baterie omezuje některé komfortní prvky, aby neplýtvalo energií. Pokud i přesto dojde ke kompletnímu vybití baterie, vůz zastaví podobně, jako při prázdné nádrži. Při zařazeném neutrálu a zapnutém zapalování můžete elektromobil na krátkou vzdálenost odtlačit, ale pokud je potřeba urazit delší vzdálenost je již nutné povolat odtahovou službu s možností naložení na valník – tažení na laně či s jednou nápravou na vozovce není možné. Na tyto výjimečné případy jsme připraveni s naší zárukou mobility.

Elektromobily jsou při nehodě nebezpečnější než klasická vozidla.

Baterie jsou zcela izolovány od ostatních částí vozu a v případě nehody automaticky jsou odpojeny, tudíž jejich výbuch nehrozí. Elektromobily navíc operují bez motorového či převodovkového oleje, které jsou častým důvodem vznícení automobilů po nehodě. A stejně jako klasické vozy, také elektromobily podstupují náročné a přísné nárazové zkoušky.

Elektromobily svou tichostí ohrožují chodce, kteří je neslyší přijíždět.

Při nízkých rychlostech jsou elektromobily skutečně velmi tiché. Na to však myslíme my i zákonodárci. Vozy jsou proto vybaveny zařízením, které vytváří specifický zvuk. Při vyšších rychlostech je již zvuk vytvářen pneumatikami či odporem vzduchu, proto ho poté není nutné vytvářet uměle.

Elektromobily jsou náchylné na zásah bleskem.

V případě zásahu bleskem se elektromobily chovají zcela stejne jako vozy se spalovacím motorem. A v případě, že je elektromobil v danou chvíli nabíjen, dojde k vyhození pojistky a nabíjení se přeruší. V nejhorším případě bude poškozen pouze nabíjecí kabel.

Je nebezpečné elektromobilem jet či ho nabíjet za deště.

Baterie je dobře izolována, takže elektromobil můžete provozovat úplně stejně, jako vůz se spalovacím motorem. Stejně tak se nemusíte obávat nabíjení – všechny součásti jsou dobře izolovány a pokud vůz přeci jen rozpozná nějakou komplikaci, nabíjení se nespustí.

Elektromobily jsou drahé.

Nejdražší součástí elektromobilu jsou jeho baterie. S jejich rostoucí výrobou se však ceny postupně snižují. Navíc při provozu elektromobilu dosahujete úspor – elektřina potřebná k provozu je zpravidla levnější než odpovídající množství benzinu či nafty a vozy jsou méně náročné na servis. S elektromobilem také můžete využívat některých zvýhodnění, jako je možnost jízdy na dálnici bez dálniční známky či zvýhodněné parkování v rezidentských lokalitách měst.